Rippijuhlat

Tie valmis on, voin löytää sen, ja luona Isän sydämen on paikka juuri minulla Isäni lasten joukossa. (Virsi 511:5)

Rippijuhlat ovat nuoren omat juhlat ja tärkeä etappi aikuiseksi kasvamisessa. Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon ja rippijuhliin.

Konfirmaatio tarkoittaa vahvistamista: Jumala vahvistaa nuoren uskoa. Konfirmaatiossa nuori myös ilmaisee tahtonsa elää sen uskon mukaisesti, johon hänet on kastettu. Vanhemmat ja kummit rukoilevat nuoren puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa. Useimmiten kummit ovat siunaamassa nuorta alttarilla. Kummin sijaan siunaamassa voi olla joku muu nuorelle läheinen ihminen. Konfirmaatiossa nuoret käyvät ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoollisella.

Konfirmaation jälkeen perheissä vietetään yleensä rippijuhlia, joihin kutsutaan nuoren kummit, sukulaisia ja ystäviä. Rippijuhlia vietetään usein kotona, mutta myös seurakunnan tiloja voi vuokrata rippijuhlia varten.

Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja kirkkoon kuulumista. Konfirmaation jälkeen nuori voi ryhtyä kummiksi, käydä ehtoollisella itsenäisesti ja 18 vuotta täytettyään asettua ehdolle kirkollisvaaleissa. Rippikoulun käyminen on edellytyksenä kirkolliselle avioliittoon vihkimiselle, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Lue lisää rippikoulusta täältä.

Konfirmoidut nuoret ehtoollispöydässä.