Rippikoulu

Rippikoulu on kirkon oma koulu, jossa saat pohtia iloisessa ja turvallisessa seurassa elämän suuria kysymyksiä: Mistä tulen? Minne menen? Mitä elämälläni tekisin? Onko Jumalaa? Mistä hänet voi löytää? Puhumme hyvän ja pahan kamppailusta, kaverisuhteista, rakkaudesta, vaikeuksista, kuolemastakin - siis kaikesta maan ja taivaan välillä. Mikään kysymys ei ole kielletty!

Rippikoulun tavoitteena on vahvistaa nuorten uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan ja varustaa heitä elämään kristittyinä (Suuri ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017). Seurakunta lahjoittaa rippikoululaisille Raamatun, Virsikirja-Katekismuksen ja Riparikansion.

Rippikoulu käydään yleensä sen vuoden aikana, kun täytetään 15 vuotta. Isoset ovat mukana alusta asti. Vanhempia kutsutaan mukaan tiettyihin tilanteisiin rippikoulun aikana. Rippikoulu on kaikille avoin, joten sen voi käydä myös kirkkoon kuulumaton.

Mitä siitä saa?

Rippikoulusta saa kestäviä elämän eväitä. Sen lisäksi rippikoulun käyneellä on oikeus tulla konfirmoiduksi ja saada kirkollinen avioliittoon vihkiminen. Rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakunnan jäsen saa osallistua itsenäisesti ehtoolliselle, toimia kastettavan kummina sekä asettua ehdolle seurakuntavaaleissa 18 vuotta täytettyään.

Konfirmaatio

Rippikoulun käynyt voi osallistua konfirmaatioon. Jos kirkkoon kuulumaton haluaa tulla konfirmoiduksi, hänen tulee ensin liittyä kirkon jäseneksi esimerkiksi osoitteessa www.liitykirkkoon.fi. Jos rippikoululaista ei ole kastettu, myös kaste toimitetaan ennen konfirmaatiota.

Konfirmaatiossa on kyse samasta armosta kuin kasteessa. Jumala haluaa vahvistaa konfirmoitavaa uskossa ja siunata uudessa elämänvaiheessa.

Kummit voivat konfirmaatiossa osallistua nuoren siunaamiseen seurakunnan työntekijöiden kanssa. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee konfirmoitavan puolesta. Nuoret osallistuvat ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle. Useimmissa perheissä järjestetään konfirmaation jälkeen rippijuhlat, joihin kutsutaan kummit, sukulaisia ja ystäviä.

Selkorippikoulu

Selkorippikoulu on tarkoitettu peruskoulun pienryhmässä opiskeleville nuorille. Kokkolan rovastikunnan alueen yhteinen selkorippikoulu pidetään helatorstaiviikolla toukokuussa. Se toteutuu aina, kun ilmoittautuneita tulee riittävästi. Ilmoittautumiset vuosittain 10.11. mennessä. Leiripaikkana on Vasikkasaaren leirikeskus Kokkolassa. Ole yhteydessä diakoniatyöntekijä Ulla-Maija Karvoseen p. 044 282 4514 tai kehitysvammaistyön pastoriin Marja-Liisa Latvataloon p. 040 016 7509, niin mietitään yhdessä tätä vaihtoehtoa.

Aikuisrippikoulu

Jäikö rippikoulu nuorena käymättä? Ei hätää, sillä sen voi käydä myös aikuisena!

Aikuisrippikoulu sisältää keskusteluja, omatoimista opiskelua ja tutustumista seurakunnan elämään. Sen voi käydä pienryhmässä tai yksityisesti. Ota yhteyttä, niin laaditaan juuri sinun elämäntilanteeseesi sopiva opintosuunnitelma!

Tervetuloa rippikouluun!

Naulakot täynnä nuorten vaatteita, mopokypäriä ja kenkiä.

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Kuvakaappaus seurakunnan Instagram-tilistä, jossa kuvitteellinen Jeesuksen Tinder-profiili.
Kesän 2020 riparilla tehtiin mm. Jeesuksen some-profiili ja jaettiin tuotos seurakunnan Instagram-tilillä.

Lehtori

Kasvatustyöstä vastaava teologi, vastuualueena myös aikuis- ja lähetystyö vuosilomalla 23.-30.6.2024