Kannuksen kirkon kirkkotekstiilikilpailu on käynnissä

Kannuksen seurakunta järjestää Kannuksen kirkon kirkkotekstiileistä suunnittelukilpailun, joka toteutetaan avoimen portfoliohaun ja kutsukilpailun yhdistelmällä. Kilpailun voittajan tulee toteuttaa kirkkotekstiilit suunnitelmansa pohjalta joko itse toteuttaen tai alihankintana teettämällä. Kilpailun tarkoituksena on saada juuri Kannuksen kirkkoon sopivat, aikaa kestävät ja sanomaltaan sakraalitilaan soveltuvat tekstiilit. Tehtävä sisältää valkoisen, vihreän, punaisen ja violetin messukasukan, 4 stolaa jokaisesta väristä, antependiumin, kirjaliinan, kalkkiliinan ja bursan suunnittelun ja valmistuksen.

Kannuksen kirkko sisältä

KILPAILUN VAIHEET

Portfoliohaku
Kilpailun ensimmäinen vaihe on avoin portfoliohaku, johon Suomessa asuvat tekstiilitaiteilijat ja -suunnittelijat voivat ilmoittautua toimittamalla kuvia ja ansioluettelon toiminnastaan. Portfoliot tulee lähettää 2.6.2024 klo 23.59 mennessä PDF. muodossa sähköpostilla osoitteeseen kannus@evl.fi
Viestin otsikkokentässä tulee olla teksti ”Kirkkotekstiilikilpailu 2024”
Määräaikaan mennessä portfolionsa lähettäneistä valitaan toiseen eli luonnosvaiheeseen 3-5 osallistujaa. Luonnosvaiheeseen valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti 28.6.2024 mennessä sähköpostilla.

Luonnosvaihe
Luonnosvaiheeseen valituille suunnittelijoille toimitetaan tarpeelliset taustamateriaalit ja kilpailutehtävä kilpailun alkaessa 28.6.2024. Luonnosvaiheeseen valituilta suunnittelijoilta tilataan luonnokset sekä mallitilkku vähintään yhdestä kirkkotekstiilistä. Luonnosvaiheeseen valittu voi tehdä enintään kaksi kilpailuluonnosta. Kilpailuluonnokset tulee palauttaa viimeistään 30.9.2024. Kilpailuehdotuksen tulee sisältää arvio tekstiilien toteutuskustannuksesta materiaali- ja työkustannuksineen.

Kilpailuluonnoksia arvioidaan seuraavista näkökulmista:
– visuaalinen korkeatasoisuus ja sopivuus kirkon arkkitehtuuriin
– sanoma: kirkon symbolit, liturginen merkitys, näkyvän evankeliumin ajatus
– paikallisuus
– toteuttamiskelpoisuus
– materiaali: kestävyys, ekologisuus, käytännöllisyys ja huollettavuus

Valintakriteerejä tarkennetaan luonnosvaiheen ohjeistuksessa.

KILPAILUN PALKINNOT
Kaikille luonnosvaiheeseen valituille suunnittelijoille maksetaan 1 000 €:n  palkkio.
Voittajan valitsee palkintolautakunta, johon kuuluu Kannuksen seurakunnan, Ornamon ja kirkkotekstiilityöryhmän edustajia. Kilpailun voittajalle maksettava palkintosumma on 10 000 €.

Lisätiedot
Lisätietoja kilpailusta antaa kirkkoherra Sakari Typpö, 044 282 4510, sakari.typpo@evl.fi

2024-05-06 12:42:00.0