Kodin siunaaminen

"Sinun turvanasi on Herra, sinun kotisi on Korkeimman suojassa." Psalmi 91:9

Koti on levon ja kasvun paikka, yhdessäolon ja oman tilan paikka. Kirkollisiin toimituksiin kuuluu myös kodin siunaaminen. Kyseessä on rukoushetki, jossa kiitetään kodista, pyydetään siunausta sen asukkaille ja rukoillaan, että kodissa vallitsisi rakkaus.

Kodin siunaamisen voi toteuttaa monella tavalla. Esimerkiksi tupaantuliaiset eli tuparit tai kastetilaisuus sopivat hyvin kodin siunaamiseen. Kodin siunaamisessa käytetään lyhyttä kaavaa, johon kuuluu raamatunlukua, pieni puhe, rukousta ja laulua. Kodin siunaaminen tuo turvallisen ja lämpimän tunteen siitä, että koti ja sen asukkaat ovat Jumalan suojeluksessa joka päivä.

Koti siunataan yleensä muuton jälkeen tai ensimmäistä yhteistä kotia perustettaessa. Myös vapaa-ajan asuntoja ja muita tiloja voidaan siunata. Kodin siunaamisen voi toimittaa pappi, muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen.

Kodin siunaamisesta voit sopia kirkkoherranvirastossa, p. 044 587 8630 ja osoite Valtakatu 13, 69100 Kannus. Virasto on avoinna ma-to klo 10-14.

Seesteinen näkymä olohuoneeseen. Kynttilöitä ja kukkia.
Kuva: Lotta Numminen / Kirkon kuvapankki