"Suurin niistä on rakkaus"

Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä pyydetään Jumalan siunausta liitolle ja yhteiselle elämälle. Seurakunta rukoilee avioparin puolesta. Vihittävät ilmaisevat tahtonsa rakastaa toisiaan niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin. Samalla he sitoutuvat tekemään parhaansa, että kumpikin olisi liitossa onnellinen. Aviopari saa jättää liittonsa ja toinen toisensa Jumalan huolenpitoon. Kirkollinen vihkiminen on siis sekä juridinen että hengellinen toimitus.

Pienet vai suuret häät?

Kirkkohäät voivat olla pienet tai suuret - vihittävä pari päättää sen itse. Avioliitolle tarvitaan kaksi todistajaa, mutta tarvittaessa nekin järjestyvät seurakunnan toimesta. Toisaalta kirkko tarjoaa juhlavat puitteet suurtenkin häiden järjestämiseen. On myös mahdollista pyytää pappi suorittamaan vihkiminen vaikkapa kotiin tai muuhun juhlapaikkaan. Avioliittoon vihkiminen on vihkiparille ilmaista.

Omannäköinen vihkitilaisuus

Kirkko on Jumalan palvelemiseen pyhitetty huone. Kirkkotila koristellaan siis aina sen arvon mukaisesti. Tilasta saa kauniin ja juhlavan pienilläkin elementeillä, mutta halutessaan kirkkoon voi tuoda esimerkiksi suuriakin kukka-asetelmia. Kukat ja kynttilät ovatkin oivallisia koristeita kirkkotilaan. Seurakunnan puolesta alttarilla on yksi kukka-asetelma, jonka värit noudattelevat kirkkovuoden liturgisia värejä. Kesäaikaan käytetään usein luonnonkukkia. Jos tämä asetelma ei ole vihkiparille mieluinen, voi pari hankkia sen tilalle oman asetelmansa. Alttarille mahtuu kaksi kukka-asetelmaa. Kirkossa on maljakoita, joita voi lainata.

Koristelussa on esimerkiksi seuraavia vaihtoehtoja:

- kukkakimput tai kynttilät alttarikaiteen reunalle

- irtokukkia alttarikaiteen reunalle

- kukkakimput lattiamaljakoissa vihkiryijyn molemmille puolille

- pienet kukkakimput penkkien päihin kirkon etuosaan

- lähetyskynttelikkö kynttilöineen kirkon keskiosassa näyttää upealta, suntion kanssa sovitaan etukäteen kynttilöiden maksamisesta (0,50 €/kpl) ja sytyttämisestä

Kirkon lattialle ei saa ripotella kukkia muualle kuin kirkon etuosaan vihkiryijyn ja maton reunoille. Riisin tai muiden jyvien ja siemenien heittely on kiellettyä sekä sisällä että ulkona. Samoin paperisilppua lennättävät konfettitykit ja vastaavat ovat kiellettyjä.

Kaikissa kirkon koristeluun liittyvissä asioissa voi ottaa yhteyttä suntioon p. 044 282 4515.

Häämusiikki

Hyvissä ajoin ennen häitä kannattaa olla yhteydessä seurakunnan kanttoriin p. 044 282 4512. Kanttorin kanssa hääpari suunnittelee vihkitilaisuuden häämarssit, virret ja mahdollisen muun musiikin. Vihkiminen on luonteeltaan jumalanpalvelus, mikä asettaa tietyt reunaehdot musiikille - musiikin tulee sopia kirkkoon. Valinnanvaraa on silti valtavasti, ja hääpari voi myös itse järjestää kirkkoon toivomiaan muusikoita. Kirkkoherranvirastosta voi lainata häämusiikkia sisältäviä cd-levyjä tutustumista varten.

Vihkimisestä sovitaan kirkkoherranvirastossa

Häiden järjestely alkaa vihkipaikan, papin ja kanttorin varaamisesta. Nämä varataan kirkkoherranvirastosta, joka on auki ma-to klo 10-14. Puhelinnumero on 044 5878 630 ja osoite Valtakatu 13, 69100 Kannus.

Avioliiton esteiden tutkinta on suoritettava aikaisintaan 4 kuukautta ja viimeistään seitsemän vuorokautta ennen hääpäivää. Asia kannattaa hoitaa ajoissa, ettei se vain unohdu. Esteiden tutkinnalla varmistutaan siitä, että avioliitto on lain puolesta mahdollinen. Avioliiton esteiden tutkinta pyyntö tehdään netissä täytettävällä lomakkeella

Seurakunnan tiloja voi vuokrata juhlapaikaksi. Myös nämä varataan kirkkoherranvirastosta.

Hääpari astumassa ulos kirkosta.

Hääpari

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen